O FRATIE UNIVERSALA

Cu multiplele sale obediente si gustul sau pentru secret, francmasoneria prezinta astzi o imaginatie faramitata, slefuita de un trecut agitat, alcatuit din sciziuni si persecutii. in pofida acestei axplozii, ea este prezenta in cele patru colturi ale lumii si ramane o institutie profund universala.

Daca masoneria a fost implantata in Asia si in Afric, ea este totusi mai discreta aici decat in alte parti. Acesta se datoreaza fara indoiala faptului ca masoneria vehiculeaza o simbolistica iudeo-crestina. In Africa neagra, lojele sunt prezente in majoritatea tarilor, in toata perioada coloniala, sub forma lor accidentala. Incapand cu anii 1960, o daca cu independenta, se observa o africanizare a ritualurilor si recrutarii. In sfarsit, se va nota ca in India lojele sunt de oricine anglo-saxona, precum si in China. Dar in aceasta tara, atelierele se vor dizolva o data cu instaurarea Republicii Populare in 1949.

Francmasonerie si dictaturi

Francmasoneria si dictatura nu au facut niciodata casa buna. In germania anului 1934, lojele sunt inchise si masonii inregistrati. In Franta, regimul de la Vichy ia aceleasi masuri si creeaza in 1940 un Serviciu al societatilor secrete. Sustinuta de catre colaborationisti, propaganda antimasonica germana difuzeaza afise, organizeaza conferinte si expozitii la Paris, Lille, Rouen, Nancy, se face auzita la Radio Paris si realizeaza in 1943 Forte oculte. Servindu-se de simbolurile evreiesti si de caracterele ebraice care decoreaza lojele, nazistii vor sa dovedeasca existenta unui complot „iudeo-masonic” care in ochii lor este un complot sionist. Ideea nu este noua, este imprastiata de Hitler insusi, care descopera in faimoasa lucrare Protocoalele inteleptilor Sionului. Acest fals este fabricat in Franta la sfarsitul secolului al XIX-lea de catre politia tarista pentru a justifica pogromurile care faceau ravagii in comunitatile evreiesti. Aceste protocoale contin raportul reuniunilor secrete tinute de catre misteriosii „Intelepti” in timpulprimului congres sionist de la Basel, in 1897. Se poate citi aici descrierea minutioasa a unei pretinse conspiratii sioniste care s-ar prijini pe ideile liberale si democratice pentru a eroda din interior toate institutiile pana la a aduce in fruntea fiecarea puteri un suveran evreu care sa conduca penru vecie o lume pacificata… In acest complot, masonii sunt prezentati ca niste manechine manipulate de evrei. Aceste deliruri ideologice au condus la persecutarea, torturarea, deportarea si asasinarea a numerosi masoni, in toate tarile in care nazismul si-a impus jugul. Toate totalitarismele impartasesc antimasonismul. Hitler, Missolini, Franco, Salazar au interzis francmasoneria, si acealasi lucru se petrecea si in tarile comuniste ale Europei de Est si in URSS. In Spania, masoneria primeste o lovitura in timpul razboiului civil din 1936-1939. Unii frati sunt executati sumar. In toata perioada franchista, lojele sunt nevoite sa intre in adormire. Cat despre comunisti, acestia vad in francmasonerie o organizatie capitalista si reactionara cu atat mai de temut cu cat este banuita a pune in pericol securitatea Statului. La urma urmei, Protocoalele Inteleptilor Sionului nu dovedeau ele ca masonii erau in solda lui Israel? O singura exceptie printre regimurile comuniste: Cuba. unde Fidel Castro nu a interzis niciodata Francmasoneria.

Masini ortodocsi…

Exceptand situatia in care cineva se decide pentru un anumit tip de masonerie, trebuie sa i se acorde Marii Loje Unite a Angliei locul central care-i revine in organizarea masoneriei mondiale, caci ea isi atribuie dreptul de a recunoaste ca autentic masonica orice alta obedienta, cu conditia ca aceasta sa satisfaca acele conditii de „regularitate” pe care ea le impune: credinta in Dumnezeu, juramant depus pe o carte sacra (Biblie, Coran, Vede), masculinizarea lojelor, interzicerea discutiilor politice si religioase etc. Obedientele regulare respecta aceste landmarks ale masoneriei operative. Astazi sunt astfel desemnati la limitele regularitatii circa sapte milioane de masoni dintre cei opt miloane raspanditi pe suprafata globului, si zeci de obediente precum cele din tarile scandinave, Statele Unite si multe alte in intreaga lume.: Marile Loje Unite din Germania, Marele Orient al Italiei, Mrele Orient al Tarilor  de Jos, Marea Loja Regulara a Belgiei etc. Contactele oficiale cu masoneriile neregulare sunt interzise, dar nimic nu impiedica un mason regular sa intretina relatii amicale cu un frate sau sora aflati in „neregularitate”

…si masoni progresisti

Majoritari de scara mondiala, cei ce tin de ortodoxia masonica sunt minoritari in Franta si in tarile latine, fara de masonii progresisti. Astfel, Marea Loja Nationala Franceza, singura obedienta recunoscuta de Londra, numara doar circa zece mii de membri, in timp ce Marele Orient al Frantei, obedienta libarala, numara de trei ori mai multi… Nu este un efect al intamplarii: peste tot unde Biserica Catolica a fost influentata, au aparut, ca o reactie impotriva clericalismului, masonerii situate in fruntea luptei laice. Daca ar fi sa gasim astazi o contrapondere a masoneriei anglo-saxone, ar trebui sa ne intoarcem catre CLIPSAS, Centurl de legatura si informare al puterilor masonice semnatare ale apelului de la Strasbourg, creat in 1961 la initiativa a doua obediente progresiste, Marele Orient al Frantei si del din Belgia. Acest centru regrupeaza astazi patruzeci si trei de obediente si circa optzeci de mii de frati si surori pentru care lucrarea masonica nu se poate desfasura decat intr-un spirit de absoluta libertate a constiintei. In lojele liberale, discutiile politice si religioase nu sunt interzise, dimpotriva. Dezbaterile care anima coloanele templului ating deseori chestiuni legate de societate. Totul este conditionat de dovada tolerantei si a respectului, fiecare trebuie lasat sa se exprime in mod liber.

O multitudine de obediente

La jumatatea drumului dintre regulari si liberali se afla un curent spiritualist. El este ilustrat de catre Marea Loja a Frantei ale carei ateliere au pastrat, in majoritate, referirea la Marele Arhitect al Universului, fara a se conforma totusi modelului anglo-saxon care impune credinta. Spiritualista, Marea Loja refuza angajamentul plitic, favorizand treditia ezoterica si reflectia asupra riturilor si simbolurilor, articolul intai al constructiilor obedientei afirma ca „francmasoneria este un ordin initiatic traditional si universal, fondat pe fraternitate”. Dar exista multe alte obediente in Franta, precum Ritul de Memphis-Misraim, Federatia Dreptului Uman(mixta) sau Marea Loja Feminina (in care barbatii nu sunt admisi). Admiterea femeilor in francmasonerie este un fenomen caracteristic secolului al XX-lea, dar marea majoritate a masonilor par a repudia amestecul sexelor si char, in lojele mixte, barbatii sunt putin numerosi.

Pretutindeni in lume?

Exista si astazi tari care interzic asociatiile masonice: acestea sunt adesea tari musulmane precum Iranul, Irakul, Siria, Tunisia si Algeria. Pe pamant islamic, o societate de origine occidentala care propavaduieste libera asociere cu cugetul liber nu poate fi tolerata. Mai mult, masonii, care sunt pe nedrept considerati agenti sionisti, trebuie sa se arate discreti… Masoneria renaste in fostele Tari comuniste la initiativa sau cu ajutorul obedientelor europene. Aici, imprevezibilul dezvoltarii sale tine in mare parte de progresele economice si democratice. Activitatea masonica a fost reluata in Ungaria, in Cehoslovacia, in Bulgaria si in Polonia. In fosta URSS si in Romania, trezire lojelor este timida, franata de resurgentia vechilor demoni ai antimasonismului.

Loja este baza vietii masonice

Un francmason le datoreaza altor francmasoni faprul de a fi fost initiat. De ce isi spune el mason, daca nu datorita faptului ca alti frati il recunosc ca atare? El a trebuit sa fie acceptat de catre membrii unei loje. Daca doreste sa-si exercite arta, masonul nu se poate lipsi de ajutorul fratilor sai. Nu poate exista mason izolat. Iata de ce francmasonul este considerat a fi liber intr-o loja libera, in pofida structurii obedientei. O obedienta, adica o federatie de loje care impartasesc aceleasi rituri, aceleasi valori, este o entitate administrativa, condusa democratic de catre reprezentantii lojelor. Ea decreteaza regulamente, propune teme de reflectia si isi asuma relatiile cu lumea profata. O parte din cotizatia masonului este transferata obedientei. Conform unei legende, o conditie pentru a deveni mason este de a fi bogat si influient! Nu este deloc asa, si componentasocio- profesionala a atelierelor o dovedeste: se intalnesc aici cadre didactice, functionari, politicieni, membri ai profesiunilor liberale, comercianti, artisti si mestesugari, dar faorte putini magnatiai finantelor si ai industriei sau muncitori.

Simbolistica masonica

Uneltele constuctorilor catedralelor constituie primul material utilizat de catre francmasoni pentru a cizela un simbolism originla. Pe aceasta armaturaau venit sa se fixeze, incepand cu secolul al XVIII-lea, simboluri imprumutate din diverse ezoterisme (alchimie, Rasa Cruce, Kabbala…) si din succesive, s-a constituit astfel un corpus simbolic ce poate fi impartit in cinci categorii: simboluri grafice (care se regasesc in tabloul lojei), obiecte simbolice (haine, decoruri, mobilier), simboluri sonore (parole, aclamatii, batai), simboluri gestuale (semne de recunoastere, mers…) si simboluri rituale, adica simboluri „in actiune”, integrate intr-un rit. In realitate ne aflam in fata unei reconstructii simbolice proprii masoneriei: simbolurile, scoase din contextul lor de origine, sunt investite cu noi semnificatii.

Societate secreta sau fratie discreta?

Confuzia este totala: din cauza ca are secrete, societatea masonica este cunoscuta ca fiind secreta, chair clandestina . Or, in Franta, majoritatea Lojelor sunt constituite sub forma de asociatii, in baza legii din 1901. In multe tari, forma lor juridica este aceea de asociatii cu caracter filantropic fara scopuri lucrative. Dar acesta nu epuizeaza chestiunea secretului. „Daca nu ar face rau, nu ar uri atata lumina”, exclamase Papa Clement al XII-lea in 1738. Din moment ce exista secrete, care sunt acestea? Apartenenta la masonerie este tinuta secreta: un frate isi poate dezvalui propria partenenta, dar nu si cea a unui alt frate. In primul rand, in numele respectului absolut al vietii private. Apoi pentru a se feri de reactiile negative, mediul profesinal sau politic, de exemplu. De asemenea, este secrete tot ceea ce se spune intr-o loja. Astfel, fratii stiu ca pot vorbi liber despre orice subiect, fara ca vorbele lor sa fie reproduse in piata publica. In general, sunt tinute la adapost de privirile profanilor publicatiile interne, regulamentele lojelor, ritualurile prcticate. Acestea sunt documentele confidentiale care nu privesc decat viata unui grup si in care in zadar s-ar cauta proiectul vreunei destabilizari sociale. In realitate, secretele enumerate mai sus au fost si sunt in continuare dezvaluite. Exista totusi un secret incomunicabil si inviolabil, caci este de ordinul exprerientei treite: este cel care rezulta din initiere si din trairea personala. Astfel se exprima deja Casanova in secolul a XVIII-lea: „Secretul masoneriei este inviolabil prin natura sa, deoarece masonul care-l cunoaste nu-l cunoaste decat pentru ca l-a ghicit. El nu l-a aflat de la nimeni. El l-a descoperit mergand in loja, observand, cugetand si deductand”.

(text preluat din ECICLOPEDICA – „Francmasoneria. Secretele Fratiei”)

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: