TRILOGIILE

Vechii masoni isi intemeiau lucrarea pe trei mari coloane denumiteIntelepciune, Forta si Frumusete, in cinstea unor zeidati feminine carora ilustratotii Evului Mediu le-au consacrat trei din cele douazeci si doua de compozitii alegorice ale Tarotului.
Intelepciunea ia chipul unei imparatese cereti inaripate precum Venus-Urania sau Fecioara zodiacului. Este Sophia scolii gnosticilor, fecioara-mama a ideilor generatoare de forme.
Ea este inteligenta care concepe proictul edificiului si ii hotaraste planul.
Forta pune in aplicare ideea supanand energiile indaratnice. Nu are infatisarea unui atlet, ci a unei femei gratioase si gingase care domina zambitoare un leu infuriat, emblema a patimilor ce trebuie infrante si stapanite pentru reusita Marii Opere.
Ca si Adevarlul, Frumusetea se infatiseaza goala. Ea uda pamantul arid care, pe data, se acopera cu verdeata si flori. Este zana Idealului, a aspiratiei catre stele care impodobeste viata si o face daraga omului, char daca este nemiloasa si plina de suferinte.
Uneori triunghiul masonil este interpretat astfel:
SA GANDESTI INTELEPT (BINE)
SA VORBESTI BINE                                                SA FACI BINE

Intelepciunea, Forta si Frumuseteacele trei coloane ale constructiei masonice, corespunzand arcanelor III, VIII si XVII ale Tarotului si reprezentand inteligenta teoretica cea mai inalta, energia practica jidicios folosita si simtul estetic care stie sa infrumuseteze totul.

Pentru masoneria din tarile latine, triunghul evoca deviza:

LIBERTATE, EGALITATE, FRATERNITATE.
Poate ca in politica aceasta formula a produs dezamagiri; nu si in initierea masonica.
Adevarata Libertate apartine amului care s-a scuturat de tirania viciilor si patimilor si a iesit din sclavia erorilor si a ideilor preconcepute. Ea este arbitrul exclusiv al initierii care ramane liber,chiar pus in lanturi de catre dusmanii binelui. Libertatea reala inalienabila: omul o poarta in el si nici un despot nu i-o poate lua.
Egalitatea nu exista decat in mintea filosofilor, care vad lumea ca pe un teatru in care s-a convenit asupra rolurilor. Cat de ridicol ar fi actorul care, in rolul unui print, ar ajunge sa dispretuiasca colegul sau pus sa faca pe cersetorul! Nu sunt ei, deopotriva, actori? Si, daca unul ar fi superior celuilalt, nu e cumva chiar acela care a stiut sa se respecte intocmai intentiile dramaturgului?
Fraternitatea este, pentruanglo-saxoni, rezultatul convingerii ca toti suntem copiii aceluiasi Dumnezeu. Lasand la o parte teologia si traind solidaritatii umane, masonii latini au ajuns la convingerea ca intre oameni exista legaturi mai puternice decat cele de sange. Spre deosebire de o familie, oricat de mare, specia umana este cu adevarat unitara, alcatuind un corp unic in care fiecare om este o celulainsufletita de aceeasi viata. A face o nedreptate celuilalt inseamna sa te lovesti singur prin atingerea adusa colectivitatii. A te devota binelui obstesc inseamna, dimpotriva, sa sporesti valoare individului, caci binele facut se rasfrange asupra fiecaruia.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: